Att bo i en bostadsrättsförening Att bo i en bostadsrättsförening innebär vissa rättigheter och skyldigheter som styrs i grunden av två lagar, lagen om ekonomiska föreningar och bostadsrättslagen. Därutöver gäller bostadsrättsföreningens stadgar som med lagarnas restriktioner informerar om föreningens regelsystem och tillämpningsföreskrifter. Föreningens medlemmar (bostadsrättsinnehavare) äger tillsammans fastigheten. Bostadsrättsinnehavaren ansvar för ytskiktet i lägenheterna fram till fastighetens stomme/huskropp. Med stomme så räknas exempel: golvbeläggning, köksinredning, badrum inkl. fuktskydd, tapet eller målade ytor mm. Skulle en skada ske så är det bostadsrättsinnehavarens egen hemförsäkring som täcker de skador som skett enligt ovanstående exempelytskikt. Skulle skadan påverka bostaden eller fastighetens stomme/huskropp så träder Bostadsrättsföreningens försäkring in. Dock kan i visa fall skador räknas som att bostadsrättsinnehavaren agerat oaktsamt och då kan bostadsrättsföreningens försäkring neka ersättning. Bostadsrättsinnehavaren har skyldighet att underhålla sin bostadsrätt. Det övergripande ansvaret för föreningen åligger styrelsen. Bostadsrättslagen anger tydligt att styrelsen som väljs på stämma ansvarar för förvaltningen av bostadsrättsföreningen. Det innebär bland annat att styrelsen fattar beslut om bolaget och månadsavgifter (motsvarar hyran i en hyresrätt) och hur föreningen ska skötas. Intäkterna i en bostadsrättsförening består av: månadsavgifterna, hyror från lokaler och p- platser.
Andrahandskontrakt Andrahandskontrakt enligt stadgar. Andrahandsuthyrning godkänns i max 1 år, 2 år vid studier. Vid studier ska betyg och antagningsbevis lämnas till styrelsen.
Aptus Aptus vårt taggsystem använder Aptus programvara för att öppna grindar o entrédörrar. Det används även för bokning av tvättstuga, torkrum, bastu, övernattningslägenhet samt fritidslokalen. Bokningar i Aptus kan göras på två sätt, dels i tvättstugan och då i modul som sitter på väggen samt i Aptus-appen i mobil.
Aptus info Nedladdning av app samt konfigurering får du när du flyttar in eller på anmodan hos vaktmästaren eller styrelsen. När du ändrar lösenord så fungerar det dagen efter. Har du ändrat o glömt kod måste vi återställa och då till ursprungligt. De är en ökad säkerhet att ändra lösenord till något eget, då fungerar det dagen efter.
Instruktioner för porttelefon Vi hoppas ni har laddat ner ”Aptus Home”-appen och registrerat era namn o telefonnummer i den. Entrédörrar & grindar är normalt stängda och låsta, med taggen kommer du in genom alla grindar och din egen entrédörr. När ni väntar besök så blir ni uppringda på numret som ni angett i ”Aptus Home” appen. Från mobiltelefonen under pågående samtal, tag fram tangentbordet på telefonen och tryck på siffran 5 och öppning sker. På natten 20.00 -06.00 för att begära öppning av grind o entrédörr: Besökaren knappar in ditt telefonnumret så ringer det på din telefon och med knapp 5 öppnar du som vanligt. Att komma in genom grind utan eller glömd tagg Välj ditt namn i listan och tryck på knappen det ringer i din mobiltelefon tryck på 5 och grind och entrédörr öppnas. Obs öppna endast för dina gäster! Släpp inte in obehöriga!
Förtydligande av handhavande vid grind
Använd knapp till höger om bokstav när du ska välja
Välj knapp bredvid sök efternamn
Välj knapp vid bokstav för efternamn
Finns många så välj i nästa oxå
Välj knapp vid de efternamn du önskar komma till
Vänta på svar
Vi har även fritidslokal, tvättstugor och bastu som bokas i appen och öppnas på bokad tid med din tagg, då kommer du även in i entrédörr för att komma till dessa, adressen för dessa finns i appen.
Balkonger. Våra balkonger är klassade som väderskydd INTE uterum vilket betyder att det kan regna in. Det är inte lämpligt att förse balkongen med inomhusmattor, inomhusmöbler eller parkettgolv då dessa inte tål vatten. Använd möbler och mattor avsedda för utomhusbruk.
Barnvagnar får absolut inte ställas i trappuppgångarna!
Bastu. Finns i källarplan på Jägersrovägen 7C. För att boka krävs ett underskrivet kontrakt som fås på expeditionen. Boka sedan i Aptus-appen eller i panelen i tvättstugan. Duscha och tvätta er INNAN ni sätter er i bastun. Sitt alltid på en handduk! Lokalen ska städas efter användning. Barn under 12 år får inte vistas i lokalen utan sällskap av en vuxen person.
Biljard och Bordtennis: Se Fritidslokalen
Brandvarnare ska finnas i alla lägenheter. Kolla bäst före-datumet på baksidan av brandvarnaren. Finns det inget datum så är den för gammal och bör bytas ut. Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för att brandvarnare finns och att den fungerar. Den boende står för kostnad av ny brandvarnare, vaktmästaren kan vara behjälplig med uppsättningen.
Bredband Tele2 är föreningens bredband o TV-leverantör. Tel: 90 222. Se mer info på www.tele2.se/tele2-hus
Bostadsrättstilläggsförsäkring: föreningen har en kollektiv försäkring hos Folksam. Det innebär att du inte behöver teckna det privat. Hemförsäkring tecknar du däremot själv. Du måste ha en egen hemförsäkring för att den kollektiva bostadsrättstilläggsförsäkringen ska gälla.
Cykelgarage finns på Jägersrovägen 13 (garage). Nyckel kvitteras ut på expeditionen till en kostnad av 200 kr. Månadskostnaden är 20 kr. Motorcykel i cykelgaraget är ej tillåtet, pga brandförsäkringsvillkor.
Container Ett par gånger om året på finns en container uppställd på området. Den står inne på gården vid Gullregnsgatan. Tidpunkt för container anslås på informationstavlan i entrén.
Dart, se Fritidslokalen.
Delat ägande Föreningen tillåter endast medlemskap 50/50% eller 100% ägande. Medlemmen/medlemmarna SKA vara folkbokförda på föreningens adress samt bo där permanent!.
Expeditionen finns på Jägersrovägen 13 C, gaveln. Öppettider är tisdagar i jämna veckor mellan kl. 18.00 och 19.00. Här kan du träffa föreningens ordförande, viceordförande och/eller någon medlem i styrelsen. Alla medlemmar är välkomna hit och styrelsen tar gärna emot förslag och idéer på aktivitet som kan vara av intresse för föreningen.
El-artiklar kan kastas i ett sorteringskärl hos vaktmästaren, Jägersrovägen 19 C, på gaveln.
Fruktträd ta gärna vara på frukten. Klättra inte i träden!
Fritidslokalen finns i källarplan på Jägersrovägen 11C. OBS! Nya regler för bokning gäller fr o m 1/9 2022: För att kunna boka Fritidslokalen första gången så kontakta styrelsen. Ett kontrakt upprättas där medlemmen förbinder sig att följa föreningens regler och förordningar. Endast en tag/hushåll kommer att kunna boka lokalen. Boka sedan i Aptus-appen som vanligt. Barn under 12 år får inte vistas i lokalen utan sällskap av en vuxen. Vuxna har ansvar för barn och ungdomar under 18 år.
Fåglar Enligt Miljöbalken 1998:808, 9 kap 9§ är det inte tillåtet att mata fåglar genom att hänga/lägga/kasta ut mat till fåglarna. Maten drar till sig råttor och andra skadedjur samt även större fåglar. Upptäcks detta, gör en felanmälan till Riksbyggen tel: 0771-860 860. Detta kan göras dygnet runt.
Fönster Medlemmen ska själv ombesörja att fönstren och altan-/balkongdörr blir smörjda 1 gång/år. Ett silikonspray ska användas.
Förmåner som medlem i Brf Tulpanen: tvättstugan har du gratis automatiskt doserat tvätt och sköljmedel, går att trycka bort se tvättmaskin. Odlingslåda 2 st är tillåtet, typ pallkrage. Placering närmast Poppelg, där finns även vattenutkastare. Bredband ingår. Tillgång till fritidslokal med bordtennis, dart och biljard. Uteplatser med grill, 3 st. Parkeringsplatser och garage finns att hyra, se Riksbyggens hemsida för kösystem.
Försäkring. Föreningen är försäkrad i Folksam. Bostadsrättstilläggsförsäkring hos Riksbyggen/Gallagher tel: 010-221 66 70. Ni måste ha en hemförsäkring för att denna ska gälla.
Garage; 24 st, P-plats : 99 st. Kösystem tillämpas via Riksbyggen på tel: 0771- 860 860. Kvittera ut nyckel till garage kostar 200kr/ nyckel
Grillning. Föreningen har tre grillplatser på området som alla har tillgång till. Grillning tillåten endast vid dessa platser. Vänligen rengör grillarna efter användning. På balkongerna får endast elgrill användas, på uteplatserna får elgrill eller gasolgrill användas.
Godkända lägenhetsinnehavare är när du är skriven på lägenheten eller med styrelsen godkänt andrahandskontrakt
Hemförsäkring. Bostadsrättsinnehavaren ska själv teckna hemförsäkring. Utan egen hemförsäkring har du ej tillgång till Bostadsrättstilläggsförsäkringen!
Husdjur. Det är förbjudet att rasta sin hund inom vårt område! Om ”olyckan” är framme så plocka upp efter din hund. Hundar skall vara kopplade på området. Det förekommer allt för ofta att hundar och katter springer lösa på området Vad gäller katter så läs på Malmö stads hemsida, Miljöförvaltning. Där står att läsa om lösa katter. Riksbyggen jour: tel: 0771-860 860. Hundrastplast finns på Ekgatan, använd denna.
Kameraövervakning Vi har satt upp kameror i alla miljöhus samt över parkeringarna. Detta för att öka tryggheten hos våra medlemmar. Vi filmar dygnet runt. Filmer kommer att sparas i 30 dgr.
Kök. Endast kolfilterfläkt får användas. Vid byte av spis gäller 220 volt, 1 fas.
Källare. Var vänlig och släck belysningen i källargångarna när ni är färdiga i era förråd.
Medlem/medlemmar Föreningen accepterar endast medlemsandel 50/50% eller 100%. Medlem/medlemmarna SKA vara folkbokförda på adressen samt bo där permanent.
Medlemsinflytande. Kontakta styrelsen genom brev, email, tulpanen1@gmail.com, eller telefon 070-943 00 77 om du tycker att något behöver förbättras eller ändras i föreningen. Styrelsen tar gärna emot förslag. Se även mall för motioner som tas emot från medlemmar och gås igenom vid varje årsstämma.
Musik. Tänk på att det är lyhört i våra lägenheter och spela inte hög musik så att du stör dina grannar. Efter kl. 22.00 ska de vara tyst. Ska du någon gång ha fest så sätt upp ett anslag om det i din trappa i god tid före din fest! Visa dina grannar respekt och hänsyn.
Mattor mm. Det är INTE tillåtet att hänga eller skaka mattor, sängkläder eller annat genom fönster eller balkongen.
Motorcyklar och mopeder. Får inte framföras i området. Det finns speciella parkeringsplatser för dessa fordon.
Motorfordon får inte parkeras i källarna. Det är Räddningstjänsten som förbjuder det med hänvisning till brandrisken. Parkeras något fordon kommer det att bortforslas.
Miljöhusen. I våra miljöhus har vi återvinning för matavfall, restavfall, tidningar, papper, metall, plast, lampor och batterier. Sortering ska ske enligt anvisningar. Inget annat än det som står uppsatt på skyltarna i miljöhuset kastas i tunnorna. Elartiklar kastas vid vaktmästarens expedition. Övrigt lämnas till återvinningen. OBS! Kameraövervakning finns i miljöhusen, vi kan se vem som inte sköter sig både på film samt via tagsystemet,
Nyinflyttad. Bredband ring Tele2 nr 90 222. Köplats parkering, se Riksbyggens hemsida. Cykelförråd nyckel kostar 200 kr 20 kr, barnvagnsförråd nyckel kostar 200kr.
Odlingslåda. Det finns 2 st pallkragar för medlemmar att odla växter grönsaker i. Plats, närmast Poppelgatan, vattenutkastare finns.
Ordförande. Vid felanmälan kontaktas ALLTID Riksbyggen på telefon: 0771-860 860. Ordföranden nås på email tulpanen1@gmail.com eller 070-943 00 77 Lämna meddelande på telefonsvararen eller mail om inte någon svarar. Ange namn, telefonnr samt lägenhetsnr. På kvällar, efter 18:00, och helger ring: Riksbyggen: 0771-860 860, var vänlig respektera detta.
Organisationsnummer. Brf Tulpanens organisationsnummer är 746000-8266.
Ohyra, skadedjur och skadeinsekter. Kontakta Anticimex Tel: 075-245 10 00, ange att de är Brf Tulpanen Malmö. https://www.anticimex.com/sv-se/formular/tjanster- bostadsrattsforeningar. Har du frågor så titta på https://www.anticimex.com/sv-se/fragor-och-svar-faq/
Parkering. Föreningen har varmgarage och parkeringsplatser till uthyrning. Kösystem tillämpas. Anmälan sker per tel : 0771-860 860 eller på Riksbyggens hemsida, www.riksbyggen.se. Du får mail på ledig plats. Tilldelning är efter kötid. Länk till köplats https://mitt.riksbyggen.se/boende/bilplatser-forrad/sok-bilplatser–forrad/. Endast 1 st P-plast alt garageplats/lägenhet. Man kan inte hyra en parkeringsplats avsedd för sina gäster.
Det råder parkeringsförbud inom området! Vid olämplig parkering inom området ring Örestads Bevakning 040 931 270 som bötfäller. Det är tillåtet att lasta av och på, lämna då bagageluckan öppen.
Pooler (badpooler). Tillåts inte på uteplatserna! Vattenförbrukningen betalas av alla medlemmar och ska därför inte utnyttjas av enskilda medlemmar.
RENOVERINGAR/REPARATIONER Större arbeten i lägenheterna så som borrande med slagborr, rivning av väggar och andra arbeten som stör kringboende ska utföras under dagtid på vardagar mellan kl. 08:00 och avslutat senast kl.18:00. Övriga reparationer kan utföras (målning, tapetsera och annat som inte bullrar) vardagar mellan kl. 08.00 till kl. 20.00, lördagar och söndagar mellan kl.10:00 till 18:00.
Storhelger får inga reparationer utföras. Som storhelger räknas: Nyårsafton och nyårsdagen Långfredag, påskdagen och annandagpåsk Kristihimmelsfärdsdagen, Nationaldagen 6 juni, Pingstdagen, Midsommarafton och Midsommardagen, Allhellgona dagen, Julafton, Juldagen och Annandag jul.
Information angående renovering: NY LAG FR O M 1/1 2023. Innan renovering ska en ansökan om ändring i lägenheten skickas till Brf Tulpanens styrelse. Blankett finns på riksbyggen.se.
Som bostadsrättshavare har man ett mycket större ansvar och vid köp av bostadsrätt rekommenderar vi alltid att man utför en besiktning, med oberoende besiktningsman, (precis som vid köp av villa). Vad får jag göra: Det finns många regler att följa o det är viktigt att inte röra rör, radiatorer, bärande väggar, ventilationen mm. Vid renovering av badrum ska man använda sig av fackmän för att inte riskera att bli ersättningsskyldig vid skada. Kontakta styrelsen på expedition för mer info eller maila på tulpanen1@gmail.com
Alla renoveringar ska göras av fackmän och har man ett gammal badrum ska detta åtgärdas innan eventuella vattenskador uppstår. Uppstår vattenskador kommer föreningen kräva medlem på våra kostnader (tex självrisk på 1 pbb, 2019 var det 45 000kr). Vid köp av lägenhet begär alltid våtrumsintyg och dokumentation på badrumsrenoveringen och tillse att jobben är rätt utförda. Kontrollera att kylskåp, frys och diskmaskin har skvallerskydd.
Gällande badrum: Har du gammalt badrum eller ett badrum som inte uppfyller dagens krav är det styrelsens råd att ni renoverarar innan det blir en vattenskada. En vattenskada tar mycket längre tid än en vanlig renovering vilket innebär att ni blir utan badrum under denna tid. Därtill så innebär det alltid merkostnader jämfört med att renovera i tid. Så se över ditt badrum redan idag o undvik framtida skador. I bostadsrätt har ni ett mycket större ansvar än i en hyresrätt. Tänk på att alltid besikta ett badrum inför köp av lägenhet och, återigen: Begär alltid in intyg på utförandet. Viktigt! enligt försäkringsvillkoren skall alla våtrum vara utförda av fackman. Anlita hantverkare som är branschgodkända: GVK golvbranchens våtrumskontroll för arbete med plastmattor och tätskikt. BKR Byggkeramikrådet för våtrum o keramik, VVS företagen för säker vatteninstallation MVK, Måleribranschens våtrumskontroll, för målning i våtrum. BEGÄR alltid skriftliga skötselråd o dokumentation!
OBS! Lämna in våtrumsintyg till styrelsen efter renovering av badrummet!
Badrum o kök: tänk på att kontakta styrelsen INNAN ni ska renovera badrum/kök, viktigt att få veta vad ni ska göra och vem ska utföra arbetet för att undvika vattenskador. Tänk också på att det skall vara fackmannamässigt utfört. Vid äldre badrum måste stor försiktighet vidtas vid användande. Föreningen betalar kostnaden för byte av brunn, kontakta Rörläggeriet tel: 040 – 626 98 10 (då ingår borttagning av gammal brunn montage, flytt max 10 cm och fastgjutning av ny brunn på samma ställe). Om brunnen ska flyttas mer än 10 cm står bostadsrättsinnehavaren själv för kostnaden av flytten upptill 1 m från ursprunglig placering. Kostnad (30/1-2024) 2.100:- kr inkl moms efter rotavdrag.
Tvättmaskin i kök Installeras tvättmaskin i köket så MÅSTE den förses med AQUASTOP för att undvika eventuella vattenskador! Föreningen ser helst att man installerar tvättmaskin i badrummet där det finns en brunn.
Soprum/Miljöhus. Det är viktigt att lämna dem i samma skick som de var när du kom dit, gärna bättre. Wellpappskartonger ska alltid plattas ihop innan de läggs i tunnan. Se till att matavfall kommer i tunnan o inte på kanten. Följ instruktionerna som tydligt markerar vad du ska sortera och slänga dina sopor. Inne hos vaktmästaren finns tunnor för elektriska apparater och lysrör.
Stadgar se särskild rubrik på hemsidan eller via Stadgar.
Stämman. Hålls en gång per år. I vår förening är det under november – februarimånad, då bjuds alla bostadsinnehavare in för att delta. Det är av yttersta vikt att man deltar då det är på stämman som närvarande medlemmar tar beslut om inkomna motioner.
Stöld, inbrott, skadegörelse. Anmäl till polisen 114 14.
Störningar. Anmäl till Riksbyggen 0771 860 860 som skickar Security Assistance. Du behöver vara tillgänglig för att släppa in dem i huset. När det finns tillräckligt många tillfällen dokumenterat så går de att överväga tuffare åtgärder såsom rättelseanmaning inkl anmälan till socialförvaltningen.
Tvätt Det är INTE tillåtet att hänga tvätt på tvättlinor på balkonger/uteplatser till allmän beskådning. Använd tvättställning eller liner ej högre än blakong-/altanräcket.
Tvättstugor. Städning av tvättstugorna görs av vårt städbolag en gång i månaden. ALLA SKA städa efter sig, torka av, sopa och moppa golven i tvättstugan efter egen användning så att det hålls fräscht och trivsamt. Missköter du detta kan vi blockera dig från att tvätta i tvättstugan. Tvätt som ej är tömd inom föreskriven tid i tvättstuga, riskerar att slängas av vaktmästaren. Torkskåp fortsätter att gå en stund efter inställd tid för nedkylning. Bokning tvättstuga kan göras 2 ggr under en 7 dagarsperiod. Avboka senast 1 tim före bokad tid annars är den tiden av de 2 ggr/7 dagar borta.
OBS! Föreningen har full koll på vilka som använder tvättstugan via Aptus och taggsystemet. Tvättstugorna är till för de boende och ska inte användas som en tvättinrättning för familj, vänner och bekanta!
Underhållsplan. En bra underhållsplan är oerhört viktig för Brf Tulpanen som är mån om vår fastighet. Förutom att underhållsplanen hjälper brf-styrelsen att planera och strukturera förvaltningen så sparar den pengar åt föreningen. Det är en handling som behövs för att kunna förvalta en fastighet. Den beskriver vad som behöves göras med egendomen, när och hur mycket det kommer att kosta i ett långt tidsperspektiv framåt, ca 30 år är ett vanligt tidsperspektiv. Denna plan görs tillsammans med förvaltaren en gång per år.
Ventilation. Inkommande finns i fönster och är av typ spaltventiler, stäng inte dessa. Utgående ventilation är i toalett och kök, där ska det sitta en rund justerbar ventil som är injusterad, enligt lag, vid OVK-besiktning. Köksfläkt får endast vara kolfilterfläkt.
Vitvaror. Så som kyl, frys, tvättmaskin, torktumlare, köksfläkt och spis får man själv lämna/köra till återvinningstation.
Uteplats. Nybyggnation, utbyggnad, tillbyggnad mm får endast ske efter att styrelsens skriftliga tillstånd inhämtats. Bygglov ska sökas hos Brf Tulpanens styrelse. Utformning lika som befintliga i raden. Storlek djup i linje med den yttersta i raden, dock ej inkräkta på gång utanför, vid sidan skall det vara 1 m till gång och dock max lägenhetens bredd men vid sidogång lämnas 0,5m. Viktigt! Höjden ska vara i våg med de övriga uteplatserna i samma rad! OBS! får ej vara högre! Färg NCS 6715-G29Y Grön för altaner, det är den gröna som övriga har. Växtlighet får inte inkräkta på grannar. Rabatt tillåten utanför smal remsa, max 1m, underhålls den ej tas den bort (full av stort ogräs) och ersätts med gräs eller buskar. Det är också din skyldighet som bostadsrättsinnehavare att hålla staketet i gott skick, det ska målas och eventuellt byta ut skadade delar.
Övernattningslägenheten. Finns på Jägersrovägen 13 A Bokas som vanligt i Aptus-appen, incheckning 15.00, utcheckning/utflyttning 13:00. Var vänlig respektera detta! Hyran, 200 kr/dygn (350 kr/dygn fr o m 1/9 2024) debiteras på månadsavin i efterhand. Taggen används för upplåsning av lägenheten. Lägenheten är endast till för övernattning! Det är inte tillåtet: att röka i lägenheten, att ha husdjur i lägenheten, att laga mat i lägenheten (enligt räddningstjänsten) eller att använda levande ljus i lägenheten (enligt räddningstjänsten). Lägenheten ska städas efter användning, om ej städningen är utförd debiteras Brf-innehavaren som står på uthyrningskontrakt med 600 kr. Vid åverkan på lägenheten kommer vi att debitera Brf-innehavaren kostnaden för återställande. Om det festas och blir oroligt i lägenheten riskerar ni avhysning dock återbetalas ej hyran. Kudde, täcke och filt finns. OBS! använd egna lakan och örngott. . Avbokning av lägenheten skall göras 24 timmar innan bokad dag, annars får man betala för 1 natt. Lägenheten får bokas högst 1 vecka (7 dagar) i streck!
Övernattningslägenheten är inget hotell! Städning samt egna lakan SKA ombesörjas av lägenhetsinnehavaren som hyr lägenheten. Sköts inte detta kommer vi att blockera er för bokning av övernattningslägenheten
Senast uppdaterad 2024/09/18
Om du vill ladda ner en egen kopia av Boendepärmen, se Dokument.